کد مطلب:1468 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:268

نبش قبر


648- نبش قبر مسلمان , یعنی شكافتن قبر او اگر چه طفل یا دیوانه باشد حرام است , ولی اگر بدنش از بین رفته و خاك شده باشد اشكال ندارد.



649- خـراب كـردن قبر امامزاده ها و شهدا و علما و صلحا اگر چه سالها بر آن گذشته و بدنشان از میان رفته باشد چون هتك محسوب می شود حرام است .



650- شكافتن قبر در چند مورد حرام نیست : اول آنكه میت در زمین غصبی دفن شده باشد و مالك زمین راضی نشود كه در آنجا بماند.



دوم آنكه كفن یا چیز دیگری كه با میت دفن شده غصبی باشد و صاحب آن راضی نشود كه در قبر بماند , و هـمـچـنـین است اگر چیزی از مال خود میت كه به ورثه او رسیده با او دفن شده باشد , و ورثه او راضی نـشـوند كه آن چیز در قبر بماند , ولی اگر میت وصیت كرده باشد كه دعا یا قرآن یا انگشتری را با او دفن كـنـنـد و وصـیـت او نافذ باشد , برای بیرون آوردن اینها نمی توانند قبر را بشكافند , و همچنین در بعضی مـواردی كـه زمـین یا كفن غصبی باشد یا اینكه چیزی غصبی با میت دفن شده باشد نمی توان قبر را نبش كرد ولی مقام را گنجایش تفصیل آن موارد نیست .



سـوم آنـكـه شـكافتن قبر موجب هتك حرمت نباشد و میت بی غسل یا بی كفن دفن شده باشد یا بفهمند غسلش باطل بوده , یا به غیر از دستور شرع كفن شده یا در قبر او را رو به قبله نگذاشته اند.



چهارم آنكه برای ثابت شدن حقی كه مهمتر از نبش قبر باشد بخواهند بدن میت را ببینند.



پـنـجـم آنـكه میت را در جایی كه بی احترامی به او است مثل قبرستان كفار یا جایی كه كثافت و خاكروبه می ریزند دفن كرده باشند.



ششم آنكه برای یك مطلب شرعی كه اهمیت آن از شكافتن قبر بیشتر است , قبر را بشكافند مثلا بخواهند بچه زنده را از شكم زن حامله ای كه دفنش كرده اند بیرون آورند.



هفتم آنكه بترسند درنده ای بدن میت را پاره كند , یا سیل او را ببرد , یا دشمن بیرون آورد.



هشتم آنكه میت وصیت كرده باشد كه او را قبل از دفن به مشاهد مشرفه نقل نمایند , چنانچه نقل دادن او مـوجـب هتك حرمتش نمی شده ولی عمدا یا از روی فراموشی در جایی دیگر دفن شده باشد می توانند در صورتی كه موجب هتك حرمتش نشود قبر او را نبش كرده و بدنش را به مشاهد مشرفه نقل دهند.